-

telok : Wy tam telok nie kombinujcie i filozofa żałosnego z siebie nie róbcie

Samochód elektryczny i liczb kilka

Ponieważ temat energetyki spotkał się z dużym zainteresowaniem, więc pozwolę sobie nieco Państwa uwagę zwrócić na modny temat, czyli samochody elektryczne. Tu uwaga do Pana Parasolnikowa, jako samochód elektryczny rozumiem auto, które jest zasilane z baterii.

Oczywiście w tym miejscu muszę zasygnalizować moje preferencje. Lubię mieć pod nogą silnik o pojemności dwu litrów, czy też nieco więcej. To nie chodzi o jakieś szaleństwa na drodze, bo jestem kierowcą, który od lat 20-tu mandatu nie dostał (a ostatni który dostałem to był za przekroczenie moim szarym Polonezem:)

By już nie nudzić, to tylko powiem jak zbudowałem notkę. Oparłem się w niej o informacje z Wiki. Świadomie nie chciałem się posługiwać jakimiś portalami specjalistycznymi. Chodziło mi o jasność przekazu i łatwą weryfikację źródeł.

Teraz może zdefiniujmy sobie efektywność energetyczną. Tu akurat sprawa jest prosta, bo liczymy do stu. Mamy z jednej strony energię pierwotna, która pochodzi z jakichś tam źródeł i to przyjmujemy za sto, a następnie sprawdzamy ile innej energii po różnych miszmaszach z niej uzyskujemy do sensownego wykorzystania. Jak coś podzielimy przez 100 (zakładając, że operujemy tą samą jednostką miary) to nam wyjdzie procent i to jest to co każdy już rozumie.

Gadam i gadam, ale gdzie te auta elektryczne. No to proszę bardzo. Jedziemy.

Sprawność elektrowni cieplnej to maksymalnie 46%

Straty sieciowe przy przesyle energii elektrycznej to ok. 12%

Sprawność akumulatora to ok 60%

Pomijam sprawność silnika elektrycznego bo jest bardzo wysoka.

No i liczymy ile to ze stu jednostek energii pierwotnej odzyskamy w naszym elektryku?

100x0,46X0,88x0,60

Ile nam wyszło?  No jakieś 24% z kawałkiem.

Tak dla porównania, to silnik spalinowy ma sprawność pod 40%.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_cieplna

https://pl.wikipedia.org/wiki/Straty_mocy

https://www.cire.pl/item,53936,1,0,0,0,0,0,w-polsce-straty-sieciowe-wieksze-od-sredniej-unijnej-nawet-o-polowe.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_elektryczny

 



tagi: esamochody 

telok
2 maja 2018 23:22
164     2630    4 zaloguj sie by polubić
komentarze:
bendix @telok
3 maja 2018 06:57

I jeżeli to jest jeszcze prąd z węgla którym ciężko jest napędzać silniki spalinowe to można przełknąć.

Ale jeżeli prąd z gazu, ropy etc to już traci sens.

zaloguj się by móc komentować

bendix @bendix 3 maja 2018 06:57
3 maja 2018 07:04

Ale w sumie i tak chyba taniej wyjdzie przerobić węgiel na syntetyczną benzynę :-)

zaloguj się by móc komentować

bendix @bendix 3 maja 2018 07:04
3 maja 2018 07:06

Wszyscy zapominają ile cała UE zdziera podatków w paliwie. I teraz wyobrażacie sobie że nie opodatkuje tego prądu do samochodów jak ich już będzie odpowiedni procent? He he - marzyciele.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok
3 maja 2018 07:39

Prawdziwa rewolucja nie kieruje się logiką. Nie, bo nie, i koniec.

Logicznym rozwiązaniem wydawałyby się hybrydy. Nb.obecne hybrydowe Toyoty mają benzyniaki pracujące w cyklu Atkinsa, co zbliża je sprawnością do diesli. Tyle, że to także ślepa ścieżka z punktu widzenia ekonomii, przynajmniej dla prywatnego użytkownika. Przykładzik z życia:

Toyota Yaris Hybrid kosztuje 66400, w tej samej wersji wyposażenia, ale ze zwykłym benzynowym 1.0 50900. Spalanie w mieście (ten samochód głównie w takim zastosowaniu ma sens) wg producenta wynosi odpowiednio 3,1-3,3 vs 4,8-6,0 - rewelacja, prawda? Kupujemy hybrydę.

Kto jednak takim autem naprawdę jeździł wie, że realnie obie wersje się praktycznie nie różnią spalaniem w jeżdżeniu po Warszawie i okolicach, gdzie dużo stoi się w korkach, ale i dużo śmiga po ekspresówkach. Mi Yaris 1,0 w takich okolicznościach pali między 5 a 6 l/100km, hybryda ok. 0,5 litra mniej (ale wystarczy, że śmignę S2 za Pruszków i już benzyniak wygrywa). Te auta nie różnią się specjalnie osiągami, komfortem w sumie też nie (poza automatyczną skrzynią), a nawet zwykły beznzyniak jest przy szybkiej jeździe cichszy. Ergo: gdyby Toyota oferowała Yarisa 1.0 z układem Stop&Go i skrzynią DSG nikt nie kupowałby hybrydy....Ale można sobie kupić Fabię 1.0 turbo z takim wyposażeniem. Kosztuje 56800....

zaloguj się by móc komentować

boson @telok
3 maja 2018 07:56

Co to za akumulator z tak beznadziejną sprawnością - dla litowo-jonowego to nawet > 90%.

Amerykańscy fizycy policzyli dla TESLI taką całkowitą sprawność i wyszło im 45% - polecam:

http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/sun1/

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @telok
3 maja 2018 07:57

Witam. A jaka jest sprawność elektrowni jądrowej bo w Wiki niczego na ten temat nie ma. Z tego co mówił na temat polskiej elektrowni jądrowej Krzysztof Tchórzewski sprawa jej budowy stanowi spory priorytet. Weźmy na przykład problem paliwa którym zasilamy elektrownię (elektrociepłownię). Stosunek masy paliwa używanego w elektrowni jądrowej i konwencjonalnej jest jak 1:100 000. A to są przecież też koszty. Chociaż chyba nie samymi tylko kosztami żyje człowiek, a może inaczej - dzięki kosztom żyje człowiek i dlatego argumentacja z notki przekonuje mnie do kontestowania samochodów elektrycznych. Z drugiej zaś strony, to już a'propos dzwięku pod pedałem gazu. Mając samochód elektryczny będziemy mogli mieć dowolny motor pod maską, jak dzwonek w telefonie :) Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 07:56
3 maja 2018 08:00

Nawet z 90% nie jest lepiej od dobrego diesla.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @tomciob 3 maja 2018 07:57
3 maja 2018 08:04

Samochody elektryczne są przyszłością, czy tego chcemy, czy nie. Nawet jeśli będziemy używać ogniw wodorowych zamiast akumulatorów. Silnik elektryczny ma wiele zalet w napędzaniu pojazdów kołowych i nie ma się co z koniem kopać. Ale podobnie jak z OZE - żeby to w pełni wykorzystać, trzeba inaczej zorganizować system transportu. De facto zamordować motoryzację indywidualną - po przewożenie dużej ilości zmagazynowanej energii elektrycznej problemem będzie zawsze.

zaloguj się by móc komentować

bendix @tomciob 3 maja 2018 07:57
3 maja 2018 08:05

Elektrownia Jądrowa to elektrownia cieplna i czym jest opalana nie ma znaczenia (energia jądrowa czy chemiczna) Generalnie zamienia ciepło w pracę a tą w prąd i jej sprawność nie przekracza 46%

Sprawność elektrowni cieplnych nie przekracza 46%. Najpotężniejszą elektrownią tego typu na świecie jest rosyjska Elektrownia Berezowska o zainstalowanej mocy 6400 MW. Niewiele jej ustępującą jest największa w Polsce Elektrownia Bełchatów o mocy ponad 5400 MW.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_cieplna

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:04
3 maja 2018 08:06

Można jeszcze wbudować szyny zasilające w drogi ;-)

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 08:00
3 maja 2018 08:06

diesel jak wiadomo jest eliminowany ze względu na zanieczyszczenie (w Szwajcarii juz od lat ropa jest drozsza od benzyny), a najlepszy benzynowy to 35%:

https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency

 

zaloguj się by móc komentować

boson @boson 3 maja 2018 08:06
3 maja 2018 08:09

najlepszy diesel (w ciężarówkach) ma 45%...

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 08:06
3 maja 2018 08:10

Niekoniecznie, https://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-new-engine-record-setting-efficiency/

Finalnie nie dość, że auta elektryczne nie są szczególnie sprawniejsze od spalinowych (dochodzi jeszcze większa masa elektryka), to generują mnóstwo innych problemów. Ja mam zawsze ciężką bekę, jak na trasie Berlin-Wawa wyprzedzam te snujące się Tesle w cenie domu, bo gościu ma wybór - albo zajechać do Wawy w miarę sprawnie, ale jadąc powoli, albo śmigać i mieć po drodze 3 przerwy na obfity obiad ;) 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bendix 3 maja 2018 08:06
3 maja 2018 08:12

Rozsądnym rozwiązaniem jest na obecne czasy plug-in hybrid. Tyle, że kosztuje tyle, co 2-3 porównywalnej klasy auta "normalne".

zaloguj się by móc komentować

bendix @boson 3 maja 2018 08:09
3 maja 2018 08:13

NIestety bio-spirytus jako paliwo też nie ma przyszłości ze względu na brak takiej ilości areałów żeby przejść tylko na niego i nie spowodować głodu.

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:12
3 maja 2018 08:14

Czyli to hybryda tylko z wielką baterią?

zaloguj się by móc komentować

bendix @bendix 3 maja 2018 08:13
3 maja 2018 08:16

W sumie jedynym źródłem energii w zasięgu ręki jest energia termojądrowa - ale jak pisałem występuje problem termicznego zanieczyszczenia środowiska.

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 08:12
3 maja 2018 08:20

Tak jest - na długie dystanse tylko hybryda plug-in! 

Ale cena nie jest już x 2-3, tylko np. 20-30% drożej... 

np. BMW Active Tourer PHEV, tyle że bateria mogłaby być tam mocniejsza... no ale za parę lat?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bendix 3 maja 2018 08:14
3 maja 2018 08:20

Trochę większą (niecałe 9 kWh), ale i tak znacznie mniejszą niż np.w Nissanie Leaf. Takie autko: https://www.toyota.pl/new-cars/nowy-prius-plug-in/index.json w sumie dosyć praktyczne - w mieście jeździsz sobie elektrykiem, na trasę masz prawie normalnego benzyniaka z automatem. 

 

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:20
3 maja 2018 08:22

Czyli 12 koni mechanicznych przez godzinę :-) Malutko :-)

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 08:20
3 maja 2018 08:23

Bez jaj. Prius Plug-in to ponad 150tys.PLN, za taką cenę Aurisy masz dwa i to dobrze wyposażone, a gołe Ople Astry trzy. 

Poruszanie się "tłustym" SUVem i powoływanie się przy tym na ekologię świadczy o ciężkiej schizofrenii...ekologiczna to jest Skoda City-Go.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bendix 3 maja 2018 08:22
3 maja 2018 08:23

Wystarczy, żeby dojechać sobie z domku do najbliższego P+R ;) 

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:23
3 maja 2018 08:25

Prawdziwa ekologia :-) A potem meterkiem do fabryki :-)

zaloguj się by móc komentować

tomciob @boson 3 maja 2018 07:56
3 maja 2018 08:27

Tego litu, jak na dzisiejsze zużycie i udokumentowane zasoby wystarczy nam coś na sto lat

https://investingnews.com/daily/resource-investing/energy-investing/lithium-investing/lithium-reserves-country

Perspektywa podobna do ropy naftowej. A więc ogniwa muszą być brane pod uwagę.

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:23
3 maja 2018 08:27

Ale tak na poważnie problem na "wczoraj" jest wyprowadzenie ruchu z centórów miast. To się zrobiło nie do wytrzymania ten smród diesla na ulicach.

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:23
3 maja 2018 08:30

Ile jedziesz do P+R? Pół godziny? To masz właśnie te 12 koników :-) Taki motorower :-)

zaloguj się by móc komentować

tomciob @boson 3 maja 2018 07:56
3 maja 2018 08:31

Tego litu według udokumentowanych zasobów i rocznego zużycia na świecie wystarczy nam coś na 100 lat

https://investingnews.com/daily/resource-investing/energy-investing/lithium-investing/lithium-reserves-country/

To tak jak z ropą naftową perspektywa raczej krótka.

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 08:23
3 maja 2018 08:31

bez - to jest porównanie bezpośrednie dla tego samego modelu - wersja PHEV vs benzyniak (tj. 225xe vs 220i) to <30%... miałem jazdę próbną - duuuża frajda, tylko trzeba się przyzwyczaić do automatu

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_2_Series_Active_Tourer#Engines

zaloguj się by móc komentować

tomciob @Grzeralts 3 maja 2018 08:04
3 maja 2018 08:35

Dla mnie to jest oczywiste. Nie po to Google i inni potentaci pracują nad autonomią pojazdów aby powierzyć człowiekowi prowadzenie auta. W przyszłości człowiek będzie zamawiał jedynie usługę przewozu. Cała reszta będzie zależna od maszyn i systemu transportu autonomicznego. Ale to jeszcze trochę potrwa. Ale wypadków drogowych nie będzie i "opatrzność" będzie musiała działać inaczej ;)

zaloguj się by móc komentować

bendix @tomciob 3 maja 2018 08:35
3 maja 2018 08:39

Dzik czy bizon ci zawsze może wyskoczyć :-) Nie wspominając o pijanym panu Heniu.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 3 maja 2018 07:39
3 maja 2018 08:42

Toyota Prius II. Z grudnia 2008. Przebieg 210 tys. km. Baterie od nowości. Przebieg miesięczny około 3-4 tys. km. Z tego jakieś 70% po mieście. Średnie spalanie, według komputera, zima 6 litrów, teraz 5,5 litra. Faktyczne odpowiednik 6,2 i 5,7 litra. Wartość auta około 22 tys. zł. 

 

zaloguj się by móc komentować

boson @tomciob 3 maja 2018 08:31
3 maja 2018 08:43

nie sądzę, że ten lit to ostatnia możliwość - jest sporo czasu na rozwinięcie zupełnie nowej technologii

to jest zresztą faktycznie główny front obecnej zimnej wojny światowej, tj. zażarta walka o technologie w kryptologii i w ogniwach właśnie

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:42
3 maja 2018 08:44

Ten przebieg dla tego silniczka to już chyba bliżej końca. Rozmawiałem z TAXI kierowcami którzy takie mają i nie chce kłamać ale mówili 250 - 300 tyś max. Ale nie jestem wyrocznią bo takiego nie mam i nie miałem. Oni mówili że kupują używki od rozbitych i modlą się żeby skrzynia nie poleciała.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 3 maja 2018 08:23
3 maja 2018 08:45

Ekologiczne to jest dowolne auto z instalacji LPG. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bendix 3 maja 2018 08:25
3 maja 2018 08:47

Jako żywo. Takie czasy idą.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 08:44
3 maja 2018 08:47

Na rynku wtórnym są dostępne Priusy II, właśnie po taxi, z przebiegiem 400, 450 tys. km. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 3 maja 2018 08:45
3 maja 2018 08:48

Jak waży 2,5 tony, to też niekoniecznie...

LPG nie jest jakoś szczególnie lepsze od benzyniaka w dzisiejszych czasach, nowoczesny benzyniak też wydmuchuje zasadniczo dwutlenek węgla i wodę. 

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:45
3 maja 2018 08:48

A nie z CNG ? Ostatninio widziałem jakieś dziwne kremowe audi albo VW passata w warsztacie które fabrycznie było dla taxi w RFN na CNG. Miało nawet 2 fabryczne wskaźniki poziomu paliwa i gazu w desce rozdzielczej.

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 08:47
3 maja 2018 08:49

Całe szczeście że zrobili drogie płatne parkowanie bo to co by się działo....

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 08:44
3 maja 2018 08:50

Aha. Silnik to zwykła benzyna z pośrednim wtryskiem. 76 KM. Da się go bezproblemowo zagazować. 

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:47
3 maja 2018 08:50

Masz pewność że nie z drugim silnikiem?

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:50
3 maja 2018 08:51

Z gazowaniem jest problem taki że wypalają się gniazda zaworowe i prowadnice. Nie każdy silnik można gazować.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 08:48
3 maja 2018 08:52

CNG w Polsce ciężko zatankować. Ale czytałem, że w USA zupełnie legalnie kupujesz reduktor i sam sobie tankujesz z instalacji gazowej w domu, bo to dokładnie ten sam gaz, który jest w kuchenkach. W Polsce oczywiście nielegalne, jednak - to też tylko zasłyszana historia - niektórzy tak robią. Wtedy, pomijając wysoki koszt tego reduktora, litr gazu wychodzi około 80 groszy. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 08:51
3 maja 2018 08:54

Piszę o ekologii, a tu LPG nie ma chyba konkurenta. Poza tym dobra, serwisowana instalacja LPG i silnik spokojnie daje latami radę. 

zaloguj się by móc komentować

tadman @tomciob 3 maja 2018 08:31
3 maja 2018 08:54

Chłopcy pracują nad udoskonaleniem akumulatorów sodowo-jonowych, a sód to pierwiastek łatwodostępny i tani. Jednak obecny stan badań nad tymi akumulatorami wskazuje, że wytrzymują one małą liczbę cykli i w miarę użytkowania tracą na pojemności. Szacuje się, że do połowy lat dwudziestych nie można liczyć na przełom w produkcji akumulatorów i chyba pozostaniemy przy licie.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @przemsa 3 maja 2018 08:45
3 maja 2018 08:54

Wszyscy się tu strasznie zieloni zrobiliście.

A ja wam powiem co mi się podoba w elektrykach.

Nie ma skrzyni biegu, sprzęgła, dwumasy, turbiny.
Nie ma oleju, panewek, uszczelki pod głowicą, zaworów, rozrządu, w 4 silnikowym systemie, nie ma nawet półosiek i mechanizmu różnicowego.

Cały moment osiągalny zawsze. Maksymalna stała i zawsze dostępna.

Panowie cwanaicy mówicie o 40% sprawności disla? A jakim zakresie obrotów? A w jakim zakresie się jeździ?

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:52
3 maja 2018 08:55

Tylko musisz kupić mega kompresor 300 atmosfer i tankowanie z domowej instalacji trwa całą noc. Oczywiście prąd do kompresora też kosztuje. Ponoć ludzie robią kooperatywy i kupują jeden kompresor na kilku :-)

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 08:50
3 maja 2018 08:55

Pewności nie mam, ale gdyby silnik był wymieniany, sprzedający na bank nie omieszkałby się tym pochwalić. 

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:54
3 maja 2018 08:56

Zależy od konstrukcji silnika. Np. były takie które miały prowadnice zaworowe ceramiczne i te szlag trafiał (pękały) od teperatury.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 3 maja 2018 08:04
3 maja 2018 08:56

No tak, zmagazynowana energia to problem, a turbina w dislu to nie problem?

zaloguj się by móc komentować

bendix @tadman 3 maja 2018 08:54
3 maja 2018 08:57

Jedyne o czym słyszałem co jest już w końcówce wdrożenia to Li-Ion w innej technologii. Dużo mniejsza pojemność ale ładowanie dużym prądem 10 minut

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 08:31
3 maja 2018 08:57

Ale to jest auto już wyjściowo drogie (bo BMW), więc trudno porównywać do Aurisa. Przy tej masie i osiągach nie jest też ni cholery ekologiczne (opór powietrza rośnie nawet nie z kwadratem prędkości tylko gorzej) - ekologiczne pojazdy muszą w ten, czy inny sposób "zmuszać" użytkownika do poruszania się raczej powoli. Swoją drogą w tańszych wersjach także Toyota nie robi hybrydy Plug-In.

Przejedź się Priusem Plug-In, japończycy są w tej technologii lata świetlne przed Niemcami. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @parasolnikov 3 maja 2018 08:54
3 maja 2018 08:58

Bardzo cenna uwaga. Oszczędność paliwa to nie jedyna zaleta hybrydy. Nie ma alternatora, rozrusznika, pasków klinowych, standardowej skrzyni. Poza tym wymiana baterii, ale nie w Toyocie, gdzie kosztuj to chyba 7 tys. PLN, to jakieś 2,5 tys. PLN. 

Znajomy ma Aurisa, od nowości, przebieg 110 tys i jeszcze nie ma potrzeby wymiany klocków. W hybrydzie się po prostu inaczej, oszczędniej, hamuje. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 3 maja 2018 08:42
3 maja 2018 08:59

Jednak bez plug-in trudno wykorzystać pełne możliwości tej technologii. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 08:55
3 maja 2018 08:59

Chodzi mi o to, że się da. A skoro nasi to robią, więc na bank się opłaca :-)

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 3 maja 2018 08:56
3 maja 2018 09:00

Turbina w dieslu nie wybucha, nie waży tyle, co spasiony piwosz i jej naprawa kosztuje grosze. Uwierz, ja bym dawno miał elektryka, bo to z wielu punktów widzenia rozwiązanie lepsze, gdyby to nie było takie drogie. 

zaloguj się by móc komentować

bendix @parasolnikov 3 maja 2018 08:56
3 maja 2018 09:01

Oczywiście że problem. Samochody na gnojówkę mają same problemy :-)

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bendix 3 maja 2018 08:51
3 maja 2018 09:03

Toyoty generalnie się nie powinno - z silnika bezobsługowego i super-trwałego robi się w ten sposób silnik awaryjny i niezbyt trwały. Miałem, to wiem. 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 3 maja 2018 09:00
3 maja 2018 09:07

Nie o to chodzi, każdy produkt to jest jakiś "kompromis", i zawsze są jakieś problemy techniczne. Turbina jest właśnie takim kompromisem, ze względu na charakterystyke silnika disla trzeba wsadzić to coś, podobnie jest z elektrykami i magazynowaniem energi, to nie jest tak, że trzeba zmieniać "filozofie transportu"

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 08:59
3 maja 2018 09:07

Robią robią :-) Tylko to ciężkie jest (kilka ciężkich butli jak od palnika acetylenowego) W autobusach to nie problem :-)

zaloguj się by móc komentować

bendix @bendix 3 maja 2018 09:07
3 maja 2018 09:10

Aha no i CNG ma dużo mniejszą kaloryczność niż LPG więc nie wiem czy to tak można przeliczaś litr/litr czy kg/kg

zaloguj się by móc komentować


tadman @telok
3 maja 2018 09:16

Są  już akumulatory litowo-siarkowo, ale chyba są na starcie bardzo drogie, bo do produkcji zastosowano najnowsze technologie: nanotechnologię, grafen i ciecze jonowe. Czy wszystko ma uzasadnienie, czy to tylko marketing? Sama trwałość i zachowanie pojemności akumulatora wygląda zachęcająco. Przy okazji widać, że tłumacze próbują wypierać stosowany w języku polskim podział źródeł energii elektrycznej na akumulatory i baterie, i stosują na wszystko kalkę z angielskiego - baterie.

https://materialyinzynierskie.pl/nowe-wydajne-baterie-litowo-siarkowe/

zaloguj się by móc komentować


bendix @przemsa 3 maja 2018 09:14
3 maja 2018 09:23

Ano właśnie. Ale wiem tylko że na kuchence na propanbutan gotuje się szybciej niż na CNG.

zaloguj się by móc komentować

tadman @bendix 3 maja 2018 09:07
3 maja 2018 09:25

Podczas wojny Niemcy mieli samochody na holzgas, czyli zgazowywano drewno w specjalnym piecu z oprzyrządowaniem filtrująco-chłodzącym. Ponoć na Ukrainie robią takie przeróbki, choć jest to nielegalne i wyciągają ponoć koszt 2 zł za przejechanie 100 km.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_drzewny

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 09:17
3 maja 2018 09:26

Duży przebieg. Jak silnik z tym przebiegiem to już po nim. Ja bym tego nie chciał za darmo. Widać że auto po taxi.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 09:26
3 maja 2018 09:27

Też bym tego nie chciał, ale rozmawiamy o tym, ile takie silniki mogą dać radę. Okazuje się, że sporo. 

zaloguj się by móc komentować

bendix @tadman 3 maja 2018 09:25
3 maja 2018 09:29

Gospodarka wojenna ma się nijak do pokojowej. Tam się nie liczy trwałość silnika bo i tak zostanie zniszczony zanim się uszkodzi ;-) W silniku RR merlin w Spitfire-ach zacierał się wał korobowy i fabryka wiedziała jak usunąć usterkę ale jej zabroniono przeróbek bo i tak nie miało to sensu w tamtym czasie i chwili :-)

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 09:27
3 maja 2018 09:30

Ale zobacz jakie w sumie drogie.... Wygeneruje ogromne koszty nowemu właścicielowi.

zaloguj się by móc komentować

bendix @przemsa 3 maja 2018 09:27
3 maja 2018 09:31

Na 100% trzeba do tego lać najlepsze syntetyczne oleje i często je zmieniać. Taxi też twierdzą że potrafi paść ta bezstopniowa skrzynia.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 09:30
3 maja 2018 09:33

Ktoś, kto to kupi bez świadomości konsekwencji przebiegu, musi mieć coś z głową. Ale z drugiej strony, gdyby przebieg był o 100 tys mniejszy, mówilibyśmy to samo, a okazuje się, że jeszcze 100 tys dał radę...

zaloguj się by móc komentować

tadman @przemsa 3 maja 2018 09:17
3 maja 2018 09:34

Czy to TEN taksiarz sprzedaje brykę? :)

zaloguj się by móc komentować

tadman @przemsa 3 maja 2018 09:17
3 maja 2018 09:34

Czy to TEN taksiarz sprzedaje brykę? :)

zaloguj się by móc komentować

przemsa @bendix 3 maja 2018 09:31
3 maja 2018 09:35

Do Priusa II wchodzą niecałe 4 litry oleju. Mobil Super 3000 XE 5W-30 plus filtr oleju to koszt około 120 zł brutto. Wymiana co 10 tys. Tragedii nie ma. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tadman 3 maja 2018 09:34
3 maja 2018 09:36

Jeżeli pytasz o mnie, to nie mam z tym ogłoszeniem nic wspólnego :)

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 08:57
3 maja 2018 09:37

1. na autostrady jest ok i tak już prawie nigdzie nie da się powyżej 140 km/h, a z drugiej strony jak mam co rusz do przejechania 2x1300 km po owych autostradach to nie będę tam jechał 100.

2. dam im czas na naukę - robią najlepszą "mechanikę", a to jednak podstawa dla mnie

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 3 maja 2018 09:07
3 maja 2018 09:38

Trzeba, bo póki co problem z autonomicznością elektryków jest nierozwiązywalny. Znaczy jest rozwiązanie na dziś - hybryda plug-in, ale jakoś nikt się nie pali do jej "umasawiania" (jaki to byłby problem dla Toyoty wprowadzić do oferty Yarisa Plug-In Hybrid?). Obstawiam, że dlatego, że zahamowałoby to ewolucję mózgów konsumentów na ładnych parę dziesięcioleci. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 09:37
3 maja 2018 09:40

Nie robią. Ale za to mają dobry marketing, który wie, jaką cechę symbolizuje "B" w nazwie marki, tak jak Audi wie, co to "A wie Arroganz". Kupuje się image, na technice większość konsumentów kompletnie się nie zna. 

P.S.jeśli nie potrzebujesz jechać powyżej 140 to na BMW ewidentnie szkoda kasy (pomijając, że i tak szkoda, bo byle Insignia jeździ tak samo dobrze).

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 3 maja 2018 09:38
3 maja 2018 09:50

Problem jest jeden tak na prawdę i to czas ładowania. Bo zasięg 300km to jest całkiem spoko, ja tankuje swój LPG co 300 parę kilometrów. I nie przesadzajmy to jest nowinka która jest około 10-15 lat, przeginasz znowu. Ogniwa są za rogiem i też trochę potrzebują, a nie kombinujmy z filozofią trnasportu, tę zmienią dopiero "latające samochody" ....

zaloguj się by móc komentować

przemsa @telok
3 maja 2018 09:54

Prius I to 1997. 20 lat. 

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 09:40
3 maja 2018 09:55

niesamowicie drogie to są w Polsce, na Zachodzie ten rynek paradoksalnie jest trudniejszy/ważniejszy i o duże upusty nie tak trudno, w tym na hybrydy...

nie stać mnie na testowanie na własnej skórze wszystkiego - w moim osobistym sporym w km doświadczeniu w konkurencji opel vs volvo vs bmw to ostatnie zdecydowanie wygrało, i tego się na razie trzymam, a do Toyoty ciągle nie mogę się przekonać, taki mam feler, bo przecież Japończyków uwielbiam...

no i to że w średniej jadę 130 nie oznacza, że gdzie trzeba można to i 180.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @przemsa 3 maja 2018 08:42
3 maja 2018 10:33

Najtańszym transportem warszawskich taksówkarzy jest Toyota Prius. Przy czym szacują, oni tj. taksówkarze, że akumulatory można liczyć na 10 lat eksploatacji auta. Dokładają do Priusa dodatkowy akumulator (koszt ok. 10 000 PLN) i przerabiają go na gaz. Tak skonfigurowane auto pali około 6 litrów gazu na 100 km co przy cenie gazu 2 zł/km daje 12 zł za 100 km. Tańszej opcji w Warszawie nie ma i wcale nie jest ona tak bardzo powszechna, a z tego wniosek że nie tylko cena (koszty się liczą). Średnio taksi w Warszawie, po mieście robi od 6000 do 9000 km miesięcznie. Jeśli ekologiczny dziesel pali również 6 l/100 ale ropy to koszt 100 km wynosi do 28 zł. Na każdych 100 km właściciel Priusa ma 10 zł a więc płaci mniej od 600-800 zł miesięcznie. Po roku zwraca mu się dodatkowa bateria. Ale tak jak powiedziałem wcale Prius nie króluje na warszawskich drogach. Popularnym autem przewozu osób (Uber i inni) jest litrowa Fabia przerabiana na gaz) pali więcej 8-9 l gazu na 100 ale jest tańsza w zakupie.

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

bendix @tomciob 3 maja 2018 10:33
3 maja 2018 10:40

Czyli wszystko zwraca mu się około 3-4 lat (bo i hybryda droższa i instalacja LPG) Ile jest droższy prius w hybrydzie od zwykłej?

zaloguj się by móc komentować

tomciob @boson 3 maja 2018 08:43
3 maja 2018 10:41

Czyli japońskie pochodzenie Bitcoina to raczej lipa? Ale testowanie technologii blockchain robić tak oficjalnie? No, chociaż zważywszy na kłopoty jakie "światowym władzom podatkowym" zaczynają robić kryptowaluty jest coś na rzeczy. Ale to kolejny temat na inną ciekawą notkę.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @bendix 3 maja 2018 10:40
3 maja 2018 10:49

Nie wiem nie interesowałem się tym nigdy. Opisałem stan rzeczywisty na warszawskim rynku taxi z zastrzeżeniem, że Prius nie dominuje. W kalkulacji kosztów przy tak intensywnej eksploatacji koszty serwisu eksploatacyjnego ma znaczenie nie mniejsze niż bieżący koszt eksploatacji. A tu królem jest Ford Focus w wersji kombi MK2 z silnikiem diesla 1,6. Nie ma dwumasy, nie ma filtra cząstek stałych. Turbina do regeneracji co 120-150 tysięcy latają do pół miliona kilometrów tylko rdzewieją. Główny import używanych aut na rynek polski stanowią właśnie zadbane zachodnioeuropejskie Focusy.

zaloguj się by móc komentować

boson @tomciob 3 maja 2018 10:41
3 maja 2018 10:54

myślę, że to faktycznie lipa - wiele śladów wskazuje na Londyn - popełniłem taką notkę "wprowadzającą":

https://bosonweb.wordpress.com/2017/11/29/imperium-kontratakuje/

a tam ekstra komentarz:

http://www.telegraph.co.uk/money/future-of-money/long-britain-goes-cashless/

Only Canada and Sweden are closer than Britain to abandoning notes and coins, the report found…”

no, a dla nas niedobrze, iż w owe klocki krypto-materiałowe Rosja jest bardzo mocna...

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 3 maja 2018 10:33
3 maja 2018 10:58

Odnośnie hybryd jest wiele przesądów. Gdy sam sobie sprawiłem takie auto byłem zaskoczony, jak wiele osób nie ma kompletnie pojęcia o tym typie samochodów. Ludzie wyobrażają sobie, że to jakas kosmiczna technologia i jak się coś popsuje, to pójdą z torbami.

PS Nowa Fabia 1.0 + LPG to koszt jakichś 60 tys. zł. Za te pieniądze mam Priusa 3 z 2014-2015 i raczej bym się nie zastanawiał co wybrać. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 3 maja 2018 10:49
3 maja 2018 11:06

Odnośnie rynku taxi: według moich obserwacji wybór samochodu zależy od wieku złotówy. Starzy przedstawiciele tego fachu, którzy zaczynali robotę dwadzieścia lat temu i więcej, bardzo rzadko potrafią wyrwać się ze schematu: diesel albo nic. O wersji hard, czyli: "bez gwiazdy nie ma jazdy"już nie wspominam. No, ewentualnie "opel w gazie." . A że nadal jest ich większość, stąd i dominacja diesli. Ale to musi się zmienić, bo rynek aut tego typu się po prostu kurczy.  

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 09:40
3 maja 2018 11:11

namówiłeś mnie - dam znać na SN jak się przejadę tym najnowszym priusem:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_Plug-in#Druga_generacja

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @telok
3 maja 2018 12:22

Nie zapominajmy, że rynek motoryzacji jest w pełni kontrolowany przez międzynarodowe koncerny, kontrolowany bardziej niż handel mięsem w pewnym okresie PRLu. Tak naprawdę technologicznie nie ma żadnego problemu żeby wprowadzać samochody lepsze i nowocześniejsze, ale paru gości na górze dogaduje się żeby ten rozwój blokować bo któryś z nich ma do opchnięcia troche ropy, albo troche części zamiennych do turbosprężarek, silników i  innych podzespołów, więc nawet jak ktoś wymyśli samochód na wodę, to się o tym nawet nie dowiemy.

Możemy sobie pogadać, ale wyboru czym będziemy jeździć nie mamy żadnego, bo ceny energii(w tym szczególnie paliwa) oraz ubezpieczeń(przymusowych) są odgórnie regulowane.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Kuldahrus 3 maja 2018 12:22
3 maja 2018 12:22

To komentarz do wszystkich

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @telok
3 maja 2018 12:29

P. S.

Ja pamiętam czasy jak diesel był popychany jako super ekologiczny "bo mniej pali od benzyny", a UE nawet dawała jakieś dofinansowania do kupna diesela. Wszystko zależy od tego co ci na górze akurat chcą opchnąć. Tak samo jest z LPG, złoty interes dla różnych cwaniaków, wystarczy sztucznie podbić cene benzyny i klienci sami się znajdą.

zaloguj się by móc komentować

telok @telok
3 maja 2018 12:30

@ All

Chwilę mnie nie było, a tu taka ciekawa dyskusja się rozwinęła. Przeczytałem komentarze z dużym zainteresowaniem i wiele się z nich dowiedziałem.

zaloguj się by móc komentować

telok @Kuldahrus 3 maja 2018 12:22
3 maja 2018 12:34

Tam gdzie jest wielka kasa do zarobienia, tam pojawia się polityka z różnymi brzydkimi zagraniami.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 09:55
3 maja 2018 13:05

Ja mam do BMW uraz, bo wszystkie mają sprzęgło zrobione dla bauera w gumiakach, kolano mnie boli. A X5 poprzedniej generacji to dla mnie jeden z najbardziej beznadziejnych w prowadzeniu samochodów dziesięciolecia. Ale de gustibus non distputandum est. 

Jeżdżenie 180+ i elektryk w zasadzie się wykluczają, w akumulatorze od ujemnego ciśnienia zapadają się wtedy ścianki;) Ja cały czas mówię o plug-in hybrydzie, nie o hybrydzie ogólnie. W tym obszarze są Japończycy i długo nikt za nimi.

Oczywiście, że u nas przyczyna względnej niepopularności elektryków jest brak wsparcia i dopłat, stąd jest to kolejna rzecz dla entuzjastów.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 3 maja 2018 10:58
3 maja 2018 13:11

Nie bierzesz pod uwagę, że auta za 60tys.mało kto kupuje za gotówkę. A w takim wypadku nowy zwykle wychodzi taniej. Najtańsza w eksploatacji opcja przy zakupie gotówkowym to jak Tomcio napisał: Focus z pancernym 1.6tdci od PSA. Auto za 20tys.z małym okładem, utrata wartości żadna, koszty eksploatacji bardzo niskie. Ekologia? Pieprzyć ekologię, gdy chodzi o kasę;)Ale per saldo wcale nie tak źle dla środowiska to wychodzi.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 3 maja 2018 11:11
3 maja 2018 13:12

:) sam zobaczysz, to naprawdę jest inaczej. Nie wiem, czy lepiej. Inaczej.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 3 maja 2018 12:22
3 maja 2018 13:12

Nie mamy. Rynek narzuca rozwiązania. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 3 maja 2018 13:11
3 maja 2018 13:19

Leasing czy kredytowanie auta 2014-2015 to nie problem. Moim zdaniem, jeżeli nie za gotówkę, to nie ma różnicy, czy przykładowy Prius, czy nowa Fabia. 

Sto razy wolę Priusa II za podobne pieniądze niż takiego Focusa. 

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 3 maja 2018 13:19
3 maja 2018 13:44

Warunki są gorsze na używkę, w tym zwłaszcza ubezpieczenie.

Wydawanie 60tys.w gotówce na auto jest, oględnie mówiąc, nieroztropne. Ale kto bogatemu zabroni?

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 3 maja 2018 13:44
3 maja 2018 14:01

Może warunki są gorsze, ale - jeżeli mówimy cały czas o sytuacji nowa Fabia 1.0 vs Prius III z 2014-2015 - i tak wybieram Priusa, bo to (moim zdaniem)  ładniejsze i wygodniejsze auto. Nie bez znaczenia jest też brak alternatora, sprzegła, skrzyni, małe zużycie klocków itp. Poza tym Prius swoje na wartości już stracił, a Fabię dopiero to czeka.
A co do porówniana Focus vs Prius II na taxi, sprawy mają się z mojego punktu widzenia podobnie: Prius II robi dość dobre wrażenie, a Focus z daleka bije taniością. To nie jest bez znaczenia, gdy samochód służy zarobkowi.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 3 maja 2018 14:01
3 maja 2018 14:25

Zarówno kwestie samopoczucia właściciela, jak i klienta taxi mają ogromne znaczenie. W ogóle w wyborze auta najważniejsze jest, czy się podoba. Ale finansowo jest jak jest. Leasing nowej Fabii będzie tańszy od używanego Priusa.

zaloguj się by móc komentować


tomciob @przemsa 3 maja 2018 14:01
3 maja 2018 16:00

Wiesz co jest jednym z najważniejszych kryteriów auta na taxi? Wygodny fotel kierowcy. A dla klientów? A to już zależy od kasy jaką dysponują. Dla najbiedniejszych jest Focus i Fabia dla bogatszych są inne marki. Ten rynek ma swoją specyfikę tak jak rynek książek. Wszystko jest na nim poukładane.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 3 maja 2018 16:00
3 maja 2018 16:13

Z grubszą rzecz biorąc jako takie pojęcie o nim mam. 

 

zaloguj się by móc komentować


bendix @Grzeralts 3 maja 2018 13:05
4 maja 2018 03:41

"w akumulatorze od ujemnego ciśnienia zapadają się wtedy ścianki;) "

Poproszę o licencję na ten tekst :-))))

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 3 maja 2018 13:44
4 maja 2018 03:49

Kupowanie auta z salonu jest nieroztropne, za bramą masz już -30%

zaloguj się by móc komentować

bendix @boson 3 maja 2018 11:11
4 maja 2018 04:55

Nie żebym się czepiał, ale o wyborze auta może mieć znaczenie to:

" Zamontowane na dachu ogniwo słoneczne ładuje akumulator trakcyjny podczas postoju, kiedy samochód nie jest podłączony do gniazdka. Pozwala to zwiększyć zasięg auta w trybie EV maksymalnie o 5 km dziennie. " ;-)))

https://pl.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_Plug-in#Druga_generacja

 

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @bendix 4 maja 2018 03:49
4 maja 2018 07:55

Dlatego nikt ich nie kupuje, tylko leasinguje.

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @bendix 4 maja 2018 04:55
4 maja 2018 07:57

Jak się ma PV na dachu domu, to takim plug-inem w mieście jeździ się za darmo.

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 4 maja 2018 07:57
4 maja 2018 08:49

Ale czy zawsze chodzi o to żeby za darmo jeździć? ;-))))

zaloguj się by móc komentować

bendix @Grzeralts 4 maja 2018 07:57
4 maja 2018 08:55

Mój motór pali 10/100. I jaki fajny jest ;)))))

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 3 maja 2018 13:12
4 maja 2018 09:01

coraz bardziej podoba mi się ten najnowszy prius - to właśnie jego silnik atkinsona ma rekordowe 40% sprawności...

zaloguj się by móc komentować

boson @telok
4 maja 2018 11:10

tesla - insane mode:

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 11:10
4 maja 2018 12:10

Tesli w insane mode uzywają do pilotowania odrzutowych U2 na pasie ;) 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 09:01
4 maja 2018 12:12

Bo to techniczne arcydziełko jest. Dlatego pisałem, że Niemcy nie mają lotów w tej technologii. Ale jeździ się tym specyficznie ;) - nie to,że niewygodnie, czy coś. Właśnie tak strasznie "zwyczajnie", choć przed oczami masz kosmos ;) 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bendix 4 maja 2018 08:55
4 maja 2018 12:13

Kto bogatemu zabroni? ;) nie kupuje się takich rzeczy, żeby były ekologiczne i mało paliły :)

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 4 maja 2018 12:12
4 maja 2018 12:15

Jeżeli hybryda, to tylko Toyota. No dobrze, coś jeszcze by było warte rozważenia, ale Toyota to zdecydowanie nr 1 w tym segmencie. Od nich - w sensie komercyjnym - się zaczęło. Zresztą Prius znaczy pierwszy. Z niczego to się nie wzięło :-)

 

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 4 maja 2018 12:12
4 maja 2018 12:54

Na to wygląda! - ciągle jeszcze jestem posiadaczem najlepszego wg mnie samochodu w historii "samochodów dla ludu" (w UK, u tych spryciarzy, w pewnym momencie to było najlepiej sprzedające się auto, tak w ogóle!): https://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_E91

No, ale w nowej kategorii "prawdziwych" (tj. plug-in) hybryd ten prius będzie pewnie rządził przez wiele lat... a jeśli chodzi o "sportowe" aspekty, to nie mam złudzeń - wiem, że to "se ne vrati" jak było z owym E90/1, ale i tak nie można tak poszaleć anymore, a człowiek coraz starszy niestety, więc taki zen może być właściwą odpowiedzią...

 

 

zaloguj się by móc komentować

boson @boson 4 maja 2018 12:54
4 maja 2018 13:06

ładne zdjęcie, ale po co te relingi?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 12:54
4 maja 2018 13:26

"Prawdziwe" BMW serii 3 skończyły się na generacji E36. Nie dlatego, bynajmniej że była generacja najlepsza, ale ostatnia, w której nawet M3 nie miało ESP, tylko zwykłą kontrolę trakcji (ASC), zresztą wyłączalną. Ergo - trzeba było umieć jeździć :) Dlatego zawsze mnie tak bolała ta ich ergonomia pedału sprzęgła - kto to, kurka, wymyślił, żeby ono tak wysoko wisiało i miało taki długi skok?! Przecież w tylnym napędzie ten pedał służy do jazdy, nie tylko do ruszania i zmiany biegów. Ale z wiekiem przestało mieć to dla mnie znaczenie, wolę mieć ESP i automatyczną skrzynię ;) 

Hybrydę Toyota miała czas dopracować, najlepiej można to sprawdzić przesiadając się z Yarisa Hybrid (w którym technicznie ciągle "siedzi" Prius I generacji), a Priusem Plug-In, który ma na pokładzie najnowszą wersję ich napędu hybrydowego - niby z grubsza to samo, ale elegancja i sprawność działania jednak nie ta sama. To zresztą na początku była tylko odpowiedź Japończyków na turbodiesla (w Japonii nie miały szans przejść testów eko), w międzyczasie ich technologia stała się łącznikiem między dwoma światami - oraz tryumfem inżynierii nad marketingiem i ideologią.

zaloguj się by móc komentować


boson @boson 4 maja 2018 13:58
4 maja 2018 14:01

ot.

"fukuyama idotą" a e. kubica "wyrocznią" - oto polska właśnie

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 13:58
4 maja 2018 14:10

To jest z pewnością najładniejsza generacja "trójki", co w sumie tłumaczy handlowy sukces. Ładniejsza od obecnej, i z zewnątrz, i w środku. Najlepsza w takim czysto inżyniersko-driverskim rozumieniu była i na swoje lata i globalnie chyba poprzednia E46. Ewidentnie najgorsza, w każdej możliwej kategorii, wspomniana E36. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 14:01
4 maja 2018 14:27

A'propos Fukuyamy, rynek samochodowy w Polsce zmienił się na korzyść aut nowych i "ekologicznych" z jednego głównie powodu - uruchomienia możliwości wrzucania aut osobowych "w koszta". Czyli tak całkiem nie jest to Polakom temat obcy. 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @Grzeralts 4 maja 2018 13:26
4 maja 2018 14:42

Jest jakaś Biała Karta Unii, w której ponoć zapisano, że po 2030 do centrów miast nie wjadą samochody z napędem tradycyjnym. Elektryczne czy hybrydy zostaną wymuszone ideologicznie - także taksówki - po prostu nie da się dowieźć klienta "gdzie chce" tradycyjnym samochodem. To podobnie, jak z downsizingiem silników - pierwotnie wymuszały to stawki ubezpieczeń - duży silnik - grzech europejski - kara. Silnik może miec dużą moc - ale nie pojemność. Doprowadziło to np. do stanu w którym do dostawczaka DMC 3,5 t (plus przyczepa 2 t DMC razem 5,5 t DMC) ładuje się wysilony silnik 2 litry - a innego nie ma. Głupota i siła tryumfuje.

Koszty są bez znaczenia - za rozwój źródeł zasilania zapłacą np. użytkownicy elektronarzędzi - wystarczy sprawdzić ceny "klocków" zasilających pasujących do narzędzi i porównać je z cenami ogniw, by stwierdzić, że dokonuje się cenowej rzezi.

Polska Policja kupiła sporo BMW na wozy nieoznakowane - i nie jest to przejaw rozpasania czy tzw. korzystnej oferty - po prostu jak ktoś chce w miarę szybkie auto z sensownym silnikiem - to nie ma wyboru poza BMW - w rozsądnej cenie. Można mieć moc i "litry" i dużą prędkość maksymalną od innej marki - ale w znacząco wyższej cenie.

Rynek samochodowy to jeden z najbardziej bandyckich - etatowy serwisant zarabia marnie - a stawki godzinowe za usługę prawie jak u prezesa banku. Ceny części - z kosmosu - samochód zlożony z części zapasowych kosztuje ok. 6 x cena nowego.

W Anglii ukuto gwarowe określenie skrzyżowania dealera z serwisem - stealer; (od: steal [to steal - kraść] i dealer).

Pewne części - jak koła dwumasowe, filtr DPF, zawór EGR trzeba doliczyć w ilości kilku sztuk na okres eksploatacji - i nie dlatego że się zużywają (jak opony) - tylko dlatego, że są skonstruowane tak, jakby projektował je komplatny nieuk. Np. zawór EGR w znanym  mi modelu można rozebrać i oczyścić, ale rozebranie banalnego konstrukcyjnie podzespołu wymaga ponownego zaprogramowania modułu elektronicznego - czego w ogóle zrobić nie można. Filtr DPF ma kilka czujników temperatury - przy uszkodzeniu jednego z nich nadal działa - ale np. nie informuje systemu o możliwości wypalania - dochodzi do zapchania - a serwis nawet o tym nie wie - bo albo jest za głupi, albo za cwany - albo w ogóle się o tym nie dowiaduje, bo oprogramowanie wykrywające błędy intelektualnie jest w epoce konstrukcji amatorskich. Dla nas jest tylko chrzanienie o sztucznej inteligencji. Np. samochód za 500 tysięcy - nowy model - prestiżowa  marka. Serwisant: - system informowania o błędach jest taki, że przy zabudowanej pod pokrywę maski komorze silnika trzeba będzie rozebrać pół samochodu, by znaleźć usterkę.

Samochody elektryczne mają jeszcze jeden walor - pozwoliłyby zmieniejszyć uzależnienie od dziwnych państw, które mają źródła ropy - kraje arabskie i Rosja. Koszy i sens są bez znaczenia, bo to jest inny sens, niedostępny dla maluczkich.

 

p.s. ciekaw jestem, czy przy wyliczaniu wskaźników bierze się pod uwagę cenę kilowatogodziny czy cenę "prądu" - bo to nie to samo. Gdyby z benzyną było jak z prądem, to kupując paliwo za 200 zł płacilibyśmy np. 400 - bo jeszcze "opłata nalewcza" - przecież magazynowanie na stacji, wąż do nalewania i utrzymywanie rezerwy w zbiornikach kosztuje - to dlaczego nie. Przecież przy prądzie też działa jakaś statystyka - a kowalski nie kupuje paliwa regularnie, na tej samej stacji, w tej samej ilości i tego samego dnia. Wiem, że to cienkie porównanie - ale  z prądem, jak z przeglądem - kosztuje 200 zł, a płacimy np. 800. Tyle, że w przypadku prądu także pośrednio.

zaloguj się by móc komentować

Danae @Wolfram 4 maja 2018 14:42
4 maja 2018 14:57

"Rynek samochodowy to jeden z najbardziej bandyckich - etatowy serwisant zarabia marnie - a stawki godzinowe za usługę prawie jak u prezesa banku. "

Potwierdzam. Do tego jeszcze eksploatowanie (młodych) zazwyczaj chłopaków.

Przykład: przed wyjazdem na majówkę stwierdziłam, że lewa lampka świateł pozycyjnych się przepaliła. W środę podjechałam pod bardzo duży wartszat działający w bardzo dużym centrum handlowym - inne warsztaty zamknięte.

Lampki kupiłam, nawet dwie za całe 10 zł. Ale aby chłopak zszedł ze stanowiska i ją założył, "nadzorca niewolników" kazał mi czekać 3 godziny. Sama nie mogłam tego zrobić, bo trzeba szczypczyków. Próbowałam skusić chłopakow "dychą" - jak w Ameryce, za 10 dolarów wszyscy zrobią drobną przysługę. Ale chłopcy powiedzieli z żalem, że są obserwowani przez kamery i nic z tego, bo się boją.

Musiałam pogłówkować i znależć inny czynny warsztat. Tam się udało, bo menedżer natychmiast dostrzegł szansę "win - win". Nie wiem, kto był bardziej zadowolony - chłopak, który dostał na porządne piwo, czy ja, która zaoszczędziła trzy godziny. 

Menedżer dostał uśmiech.

Przepraszam za OT, ale to taki babski przyczynek do tych "rozmów chłopców o zabawkach".

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 4 maja 2018 14:10
4 maja 2018 15:25

sorry, ale tak jak z PV, to ja mam 8 lat faktycznego doświadczenia i twierdzę, że nic lepszego (i ładniejszego także) do tej pory nie zrealizowno jako "popularny" samochod spalinowy...

zaloguj się by móc komentować

boson @boson 4 maja 2018 15:25
4 maja 2018 15:30

... w przeciwieństwie do 3 poprzednich zachodnich marek, które poprzednio "testowałem". Żeby nie było...

zaloguj się by móc komentować

boson @boson 4 maja 2018 15:25
4 maja 2018 15:38

>> ponad 3 miliony e90 sprzedanych...

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 15:25
4 maja 2018 16:49

Ale to "lepsze" jest kategorią bardzo subiektywną. Co nie znaczy złą. Po prostu subiektywną. I w dogadzaniu subiektywnym preferencjom klientów BMW jest mistrzem absolutnym, niedoścignionym w zasadzie.

Jak puścisz różne auta na tor, to okazuje się np.że Honda Civic Type-R, która, jakby nie patrzeć jest od BMW M5 znacząco tańsza, łoi mu ponad 10 sekund na każdej pętli Nordschleife. No to BMW wrzuca specjalną wersję M3, i ta z kolei urywa parę sekund Hondzie. I tak się to plecie, choć "zwykły" kierowca w M5 dostanie na torze bęcki i od Kii.... Realnie w ruchu drogowym te różnice nie mają znaczenia,  ale za to wygodny fotel ma. Ale mega wygodny fotel możesz mieć w Insigni za 100tys.PLN, zamiast w legitymującym się podobnymi osiągami BMW za 200tys. Tylko jaki to prestiż wysiadać bez bolących pleców z Insignii?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Wolfram 4 maja 2018 14:42
4 maja 2018 16:50

Polityka. Ale na Afrykę i Azję ciągle produkowane są wersje "niedozabicia", przy tym naprawialne młotkiem. 

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 4 maja 2018 16:49
4 maja 2018 17:02

honda civic, nooo... załamałeś mnie kompletnie - ty jednak jesteś echte "teoretyk" i to par exellence...

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 17:02
4 maja 2018 17:16

Jeździłeś Type-R? Trzeba bardzo głęboko sięgnąć do kieszeni w salonie BMW, żeby kupić coś co ma porównywalne osiągi. Tyle, że w przeciwieństwie do Type-R może to być coś cichego i komfortowo zawieszonego. Co się poniekąd kłóci z założeniami konstrukcyjnymi auta sportowego. Ale da się zrobić. Nietanio. Tylko kto, poza dziennikarzami z TopGear jeździ sportowo nowym BMW? Szkoda auta.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 17:02
4 maja 2018 17:19

P.S. byle Focus 1.6T z odłączonymi systemami kontroli trakcji brutalnie przerasta umiejętności standardowego kierowcy

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 4 maja 2018 17:19
4 maja 2018 17:25

jasne, powiedz tylko jak długo w dryfcie potrafisz jechać...

zaloguj się by móc komentować


boson @Grzeralts 4 maja 2018 17:30
4 maja 2018 17:35

aaa, to wyjaśnia wiele...

zaloguj się by móc komentować

boson @boson 4 maja 2018 17:35
4 maja 2018 17:38

... choć nie wszystko - jak to się ma do owego priusa, pliz?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 17:38
4 maja 2018 17:39

Nijak. Priusem się nie jeździ sportowo. 

zaloguj się by móc komentować

boson @Grzeralts 4 maja 2018 17:39
4 maja 2018 17:44

kurtka siwa... tym e90 też nie... gdzie tu rozum?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @boson 4 maja 2018 17:44
4 maja 2018 18:01

Jeśli nie masz M3, to nie możesz całkowicie wyłączyć DSC (w każdym razie legalnie), nie wspominając o ABS - ergo, nie ma mowy o jeździe stricte sportowej. Różnica jest taka, że Priusem raczej mało kto wpadnie na pomysł w ogóle próbować. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 4 maja 2018 18:01
4 maja 2018 18:07

Sportowo jeździć tak naprawdę, to znaczy mając talent i umiejętności, a mało elektroniki można było np. tym:

https://goo.gl/images/nNb3iM

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 4 maja 2018 18:07
4 maja 2018 18:27

I wieloma innymi ;) to nb.był potworny weryfikator umiejętności, najlepsi mieli respekt.

To są zabawy seryjnym autem w wykonaniu kogoś, kto naprawdę umie:

https://youtu.be/ssSm0AFxnjA

To jest to samo, ale autem przygotowanym do sportu (choć wiekowym):

https://www.youtube.com/watch?v=hbP8eJd3qEM

Widać różnicę, nie?

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 4 maja 2018 18:07
4 maja 2018 18:32

P.S. Telok chyba nie mógł przewidzieć kierunku tego trollingu ;) 

zaloguj się by móc komentować

telok @Grzeralts 4 maja 2018 18:32
5 maja 2018 07:35

Co prawda to prawda, ale wyszło bardzo ciekawie:)

zaloguj się by móc komentować

boson @przemsa 4 maja 2018 18:07
5 maja 2018 08:47

ja bym się taką przejechał:

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @boson 5 maja 2018 08:47
5 maja 2018 09:19

Ta była piękna, a dźwięk miała po prostu orgazmiczny. I też trzeba było mieć geniusz w tylku i wielkie włochate cojones żeby nią jeździć. Ale jakbym miał na to czas, to sprawiłbym sobie Ładę VFTS, spełniając marzenia szczeniackiej młodosci, bo Lancii Stratos wtedy na naszych trasach rajdowych nie było (już nie było, bo wczesniej miał Jaroszewicz).

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Grzeralts 5 maja 2018 09:19
5 maja 2018 14:37

P.S. mogłaby być w takich kolorkach np.

Tak, wiem, brzydka jest jak kupa. Tak, wiem, to złom. Tak, wiem, to idiotyzm... ;)

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 4 maja 2018 13:26
5 maja 2018 17:57

Ja mam e46 przed liftową i nie mam ESP tylko ASC które mogę wyłączyć jednym guzikiem. Kumpel ma poliftową z ESP i po przytrzymaniu(chyba 3 sec.) przycisku do wyłączania może wyłączyć całkowicie kontrole.

Jak dla mnie sprzęgło nie jest tak źle zrobione, akurat "zwiera" bez odrywania pięty od podłogi, moim zdaniem tak długi skok jednak ułatwia jazdę. Poza tym trzeba pamiętać żeby było dobrze odpowietrzone po naprawie, bo inaczej wciska się ciężko jak w traktorze.

A e36 była od e46 pod wieloma względami gorsza, ale biła ją na głowe prowadzeniem. To może zaskakujące, ale widziałem test i w miejscach w których e46 wpada w podsterowność, albo traci przyczepność, e36 chodzi jak po sznurku.

zaloguj się by móc komentować

telok @telok
5 maja 2018 20:04

Szanowni komentatorzy, proszę o wybaczenie mi absencji w tak ciekawej dyskusji. Pierwszy powód do wyjazd, a drugi, jak już wróciłem, to też się nie odzywałem, bo notka poszła w kierunku dyskusji o samochodach. Ja w tym przedmiocie jestem tylko czystym konsumentem, a nie znawcą, więc głosu (by nie dostać od experta w głowę) nie zabieram. Jak jednak widać z dyskusji, to SN prosi się o jakąś solidną notkę o samochodach. Mam nadzieję, że któryś z Panów coś takiego napisze. To będzie świetna okazja do wklejania fotek i omawiania uroku konkretnych modeli.

Proszę oczywiście nie traktować tego komentarza jako zablokowania kierunku w jakim notka popłynęła, a zachętę do opracowania czegoś ciekawego pod dyskusję.

Jak zauważyłem w kilku komentarzach, kierunek w jakim notkę zniosło bardzo mi się podoba.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 5 maja 2018 17:57
5 maja 2018 21:23

W BMW nie było ESP, tylko DSC - to wprawdzie to samo, ale kierowca BMW nie może mieć w aucie jakiegoś systemu dla frajerów ;) DSC dawało się naprawdę wyłączyć tylko w M-kach, chyba do dziś tak jest. W słabszych wersjach przytrzymanie przycisku włączało jedynie tryb "minimum interwencji". Wyłączenie ASC w e46 też działało, o ile pamiętam tylko do 50kmh.

Nie wiem, po co ten długi skok, mnie od tego boli kolano, a po za tym mam nr buta 42, więc operowanie "z podłogi" w grę nie wchodzi. Ale i tak szukam niezjedzonej E36 na zimę;) aczkolwiek wyłącznie dlatego, że do MX5 się nie mieszczę.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok 5 maja 2018 20:04
5 maja 2018 21:24

Można by, ale czy Gabriel to zniesie? No i nie wiem, czy blogosferze potrzebny jest drugi Zlomnik...

zaloguj się by móc komentować

telok @Grzeralts 5 maja 2018 21:24
5 maja 2018 21:38

Z jakiego powodu Pan zakłada, że Gospodarz akurat pod moją notką akceptuje fotki samochodów, a akurat pod Pana tego okceptował nie będzie?

Ja jestem człowiekiekm grzecznym, ale byłem w wojsku i znam też niegrzeczne słowa. Jak grzeczne słowa nie docierają, to powiem też grzecznie, że proszę o nie wklejanie kolejnych fotek samochodów. Możemy się tak umówić?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok 5 maja 2018 21:38
5 maja 2018 21:48

Możemy, your castle, your rules. 

Moja wątpliwość dotyczyła tego, czy Gabriel zaakceptuje blog o samochodach, to jednak trivia w porównaniu z OZE. Chociaż marketing też jest ciekawy, a BMW jest świetnym przykładem jak robić marketing profesjonalny, ale finezyjny.

Ten wątek strollowalismy okrutnie i byłem jednym z głównych trolli, a notka była naprawdę ciekawa i dotyczyła nośnego tematu. Notki "energetyczne" będą z pewnością cieszyły się powodzeniem nadal. Ale jak wejdziemy znów na samochody trudno będzie mi się powstrzymać;)

zaloguj się by móc komentować

telok @Grzeralts 5 maja 2018 21:48
5 maja 2018 21:54

Ja przecież pretensji nie mam i nie traktuję komentarzy pod notką jak trollingu. Moim zdaniem to Gabryś czeka na autorów, którzy coś ciekawego potrafią napisać, a o samochodach to można pisać i pisać. Tylko trzeba coś napisać.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 5 maja 2018 21:23
6 maja 2018 12:40

Wiem, że to się nazywa DSC, ale używam tych nazw wymiennie bo by człowiek nie spamiętał, w momencie kiedy każda firma wymyśla swoje własne.

zaloguj się by móc komentować

telok @telok
9 maja 2018 14:26

Ciekawy artykuł dotyczący samochodów elektrycznych:

Ile trzeba rocznie przejechać, by opłacało się kupić "elektryka"?

zaloguj się by móc komentować

tomciob @telok
24 czerwca 2018 10:16

Witam.

Ponieważ postanowił Pan opuścić SN chciałbym Pana jednak namówić do pozostania. Czemu? Ano temu, że SN jest miejscem w którym można pogadać. To się być może zmieni ale jak na razie można i to do tego swobodnie. Można pogadać z ciekawymi ludźmi i to jest wartość tego miejsca. Ja, na ten przykład, rzadko wchodzę na blog pana Krzysztofa bo od kiedy skrytykowałem jego zachwyt nad postacią pani Zyty zbeształ mnie (było to jeszcze w S24) okrutnie. Nie zmienia to faktu iż książkę-korespondencję internetową pana Krzysztofa z panią Zytą kupiłem i dowiedziałem się z niej kilku ciekawych rzeczy. Tak już mam, lubię czytać książki i dowiadywać się różnych sprawach. A więc... jest w SN sporo ciekawych osób z którymi warto pogadać. A teraz do meritum.

Niedawno bo w czerwcu firma Mobilis Sp. z o.o. (kapitał izraelski) sprowadziła do Warszawy 65 nowych autobusów firmy MAN - hybryd. Mobilis jest drugim po MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe) przewoźnikiem komunikacji miejskiej w Warszawie. Inne liczące się firmy to Arriva (kapitał niemiecki), PKS Grodzisk Mazowiecki (kapitał polski) i najmniejsza Europa Plus (kapitał polski) oraz Komunikacja Łomianki, kiedyś był jeszcze Michalczewski ale usunął się w cień. Mobilisowska niemiecka hybryda MAN-a kosztuje w zakupie 2 mln pln, a kupiono coś z 65 sztuk czyli kontrakt na 130 mln złotych. A więc to nie jest jakiś eksperyment, choć w ramach eksperymentów po Warszawie jeżdżą: elektryk z firmy Ursus, elektryk z firmy Volvo, hybryda z firmy Solaris, pojazdy na LPG firmy Solbus, ale to są niewielkie ilości czy jak na razie format eksperymentalny. Kontrakt Mobilisa jest porządnym i dużym kontraktem biznesowym. 

Hybryda MAN-a ma dwa asynchroniczne silniki elektryczne napędzające koła na tylnej osi, silnik diesla 5,9 litra doładowujący akumulatory i kondensatory odzyskujące energię kinetyczną pojazdu.  Instalacja wysokoprądowa autobusu ma 700V, a prąd przepływający dochodzi do 300A. Pojazd ma więc napęd elektryczny ale bez silnika spalinowego ani rusz. Brak oczywiście standardowej skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego i sprzęgła. Jest zdecydowanie cichszy w jeździe zarówno w środku w autobusie jak i na zewnątrz i to jest jego podstawową zaletą. Rozpędza się wolniej od tradycyjnego diesla ale czy to sam czy z ładunkiem (full osób) rozpędza się bardzo podobnie. Zobaczymy jak się sprawdzi jesienią i zimą. 

No i na zakończenie tegoroczny Le Mans 24 wygrała bezapelacyjnie i bezkonkurencyjnie hybrydowa Toyota. To dopiero drugie w historii zwycięstwo japończyków w Le Mans. Ale jakie spektakularne!

Namawiam do pozostania i pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować