-

telok : Wy tam telok nie kombinujcie i filozofa żałosnego z siebie nie róbcie

Rozliczanie PIT, czyli dlaczego jedni ludzie innym zrobili gehennę

Ponieważ należę do pokolenia ludzi, którzy świadomi byli już w latach siedemdziesiątych, a w tych tragicznych osiemdziesiątych potrafili wyrwać od komuny kawał przyjemnych wspomnień, więc nie zapomnę nigdy zdobyczy demokracji, czyli PIT.

Z tego, co czytam w Wiki, to ta zdobycz demokracji pojawiła się dopiero w roku 1991, czyli dwa lata, po naszej „wygranej” w wyborach 1989. Ja to jakoś inaczej pamiętam, ale to już chyba lata mącą pamięć.

Tu może dwa słowa dla młodzieży, która nieopacznie zapuści się w rejony mojej notki. Za komuny nie było PIT. Komuniści potrafili oskubać obywatela w inny sposób.

Nie będę tu pisał o słynnym ubruttowieniu wynagrodzeń, które miało je nominalnie doprowadzić do poziomu sprzed tajemniczego oskubywania przez komunę, aby następnie poddać demokratycznemu opodatkowaniu.

Nam (przepraszam za tę liczbę mnogą, ale sam nie byłem) ta idea nawet się podobała początkowo, bo ubruttowienie znaczyło, że nominalnie zaczniemy zarabiać więcej, a dzięki płaconym podatkom staniemy się z motłochu poważnymi podatnikami, którzy oczywiście płacą, ale dzięki temu mają też prawo wymagać.

Ten optymizm był oczywiście dosyć krótkotrwały i przemienił go w strach moment opublikowania ustaw podatkowych. Taki sam strach padł też na firmy z chwilą opublikowania CIT, ale to już inna sprawa.

Same akronimy PIT i CIT są warte osobnej opowieści, ale to już może zostawię komuś innemu do opisania.

Wracając do tematu notki i przerażenia Polaków, które trwało przez dziesięciolecia i nawet dziś do końca nie ustąpiło muszę skrótowo opisać jego przyczyny.

Nowe prawo podatkowe, skierowane do szarego obywatela z wyksztalceniem zasadniczym zawodowym, było napisane językiem hermetycznym, co może nie było jego największą wadą. To prawo było nasycone różnymi ulgami, kruczkami i innymi zabawkami, których przeciętny człowiek pojąć nie potrafił.

Tu muszę wyładować złość na bandytach, którzy wpisali do ustawy NIP dla podatników – osób fizycznych, jakby PESEL nie wystarczył i latami OBYWATELE musieli wypełniać skomplikowane formularze z prośbą o nadanie NIP!!!!

Wróćmy jednak do ustawy podatkowej o PIT. Ta ustawa była corocznie gruntownie nowelizowana i to, co było OK w roku poprzednim mogło być sporym nadużyciem w roku kolejnym. PIT był dokumentem o rozmiarach broszury, czym już powalał na kolana przeciętnego podatnika.

By nie było zbyt słodko podatnikom, wprowadzono dla ich dobra tzw. „dużą ulgę budowlaną”, a następnie zamieniono ją na tzw. „małą ulgę budowlaną”. Te ulgi dla ułatwienia miały interakcje między sobą i można było jeszcze dla „ułatwienia” zabawić się z kasą mieszkaniową.

Ja do końca życia nie zapomnę tych godzin spędzonych na czytaniu ustawy o PIT i interpretacji do niej. Dzięki takiej konstrukcji prawa podatkowego praktycznie każdy Polak wypełniający PIT czuł się już jak przestępca, a jak go wysłał (PIT znaczy) listem poleconym to już tylko czekał na wyrok.

Trywialne wezwanie do Urzędu Skarbowego słabszych przyprawiało o stan przedzawałowy, a twardzieli o drżenie rąk. Każdy trzymał stosy kwitów za ulgi, które wpisał do PIT, trzymał je latami.

No i po takim wypełnieniu PIT i czekając na potencjalne wezwanie do Urzędu Skarbowego, bardzo wielu ludzi z sentymentem wspomniało komunę.

Za komunu to skarbówka goniła badylarzy i spekulantów, a za demokracji już nikt nie był pewny dnia ni godziny. Czy po to Lechu skakał przez płot?

Czy dziś jest lepiej? To już może każdy z czytelników sobie sam odpowie.

Te refleksje naszły mnie po wypełnieniu PIT.

 



tagi: pit 

telok
16 lutego 2018 21:34
24     877    6 zaloguj sie by polubić
komentarze:
Grzeralts @telok
16 lutego 2018 22:04

My tym PITem mówimy: to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo. 

Nie ma co płakać, wiesz ile ludzi żyje i pracuje dzięki PITowi? I jak PKB rośnie? Ho, ho.

zaloguj się by móc komentować

telok @Grzeralts 16 lutego 2018 22:04
16 lutego 2018 22:09

"wiesz ile ludzi żyje i pracuje dzięki PITowi?"

No jasne, ale szkodą dla budżetu są ci co się powiesili otrzymując wezwanie do US. Ja jako państwowiec wieszania sie nie popieram.

Przepraszam za wisielczy humor.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @telok 16 lutego 2018 22:09
16 lutego 2018 22:14

Jako państwowiec - też nie popieram. Cóż..

.

 

zaloguj się by móc komentować

telok @Maryla-Sztajer 16 lutego 2018 22:14
16 lutego 2018 22:17

A jak tam Pani z rozliczeniem podatkowym? Pewien osobliwy interpretator naszej wiary potrafił wyprowadzić z Pisma grzech niepłacenia podatków:)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @telok 16 lutego 2018 22:17
16 lutego 2018 22:19

Emerytura. Innych dochodów brak. Czyli robi to ZUS.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok 16 lutego 2018 22:09
16 lutego 2018 22:21

Tak, tu trzeba by sprawdzić bilanse. Też państwowiec sum. 

zaloguj się by móc komentować

telok @Grzeralts 16 lutego 2018 22:21
16 lutego 2018 22:25

Powiedzmy sobie szczerze, my tu sami PAŃSTWOWCY jesteśmy:)

zaloguj się by móc komentować


telok @Maryla-Sztajer 16 lutego 2018 22:19
16 lutego 2018 23:00

"Emerytura. Innych dochodów brak. Czyli robi to ZUS."

No, ale z tego co pamiętam to całkiem nowy wynalazek. Jeszce chwilkę temu nawet stulatek był zobowiązany pod karą wypełnić PIT z rozliczeniem emerytury i musiał go dostarczyć do US.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Maryla-Sztajer 16 lutego 2018 22:19
17 lutego 2018 00:20

Przepraszam, ale z Pani to szczęściara. :)

Wczoraj/przedwczoraj w tv pokazali wilka z Sanoka, żerującego po śmietnikach. Tu nie Kanada/Alaska i nie białe niedźwiedzie. Widziałem takiego (wypchanego) w Muzeum Łowiectwa w Łazienkach w postawie stojącej (polecam). Już polubiłem wilka i krowy, które też uciekają - te od ludzi. :)

zaloguj się by móc komentować

telok @MarekBielany 17 lutego 2018 00:20
17 lutego 2018 12:39

Przepraszam, że się wcinam, bo komentarz nie był do mnie skierowany, ale mnie zaintrygował. Powiem więcej - kompletnie go nie rozumiem. Tak zasadniczo to, o co Panu chodziło w tym komentarzu?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @telok 17 lutego 2018 12:39
17 lutego 2018 22:04

O to, że Pan próbował zrozumieć o co chodzi w ustawie o PIT. To proste jest. W tamtym czasie 91/92 była propaganda, która głosiła, że nawet dziecko od prezentu jest zobowiązane zapłacić podatek. Tak było. Nagraniami nie dysponuję. A teraz słyszę, że "grał hymn narodowy na cymbałach" (21:55). Oj łatwo jest zburzyć, ale wyrwać fundament to już trochę trudniej. Tylko trochę.

zaloguj się by móc komentować

telok @MarekBielany 17 lutego 2018 22:04
18 lutego 2018 09:34

Jest Pan mistrzem metafory:)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @telok 16 lutego 2018 22:17
18 lutego 2018 10:12

Owszem, i dotyczyło to oddawania tego, co jest należne cezarowi, a Bogu tego, co jest należne Bogu ( w tym drugim wypadku być może chodziło o płacenie podatku świątynnego, czyli "dziesięciny" od dochodów, do płacenia której zobligowany był każdy obrzezany powyżej 20 roku życia,  czy  to w Palestynie, czy w diasporze). Złamanie jednej z 613 micwot było grzechem, a niektóre z tych "grzechów" skutkowały bezwzgledną karą śmierci. Np. złamanie kilkunastu zakazów szabatowych, bluźnierstwo, albo np. złamanie czystości przedmałżeńskiej przez córkę kapłana.
 

zaloguj się by móc komentować

telok @stanislaw-orda 18 lutego 2018 10:12
18 lutego 2018 11:00

Unu, ale ten grzech niepłacenia podatków wywiódł w swoim kazaniu ksiądz katolicki. Czy Twoim zdaniem judeo-chrześcijaństwo zaszlo już tak daleko?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @telok 18 lutego 2018 11:00
18 lutego 2018 11:18

Jest  dramatem samym w sobie to nagminne, nadmierne i niesensowne odwoływanie się do korzeni judeochrześcijańskich.

Czyli przechodzenie do porządku dziennym nad tym, że misja Jezusa Nazarejczyka miała na celu zniszczenie świątynnegj wersji judaizmu, który stał się, głównie wskutek  pazerności kasty arcykapłanów, celem samym w sobie, a w praktyce jedynie maszynką do  wyciskania pieniędzy i innych dóbr materialnych (nieruchomości!)  z wyznawców  kultu świątynnego. TTroche szerzej  napiszę o tym w numerze "starożytnym" szkoły nawigatorów.

 

zaloguj się by móc komentować

telok @stanislaw-orda 18 lutego 2018 11:18
18 lutego 2018 11:38

To jest ciekawe, że nawiedzeni judeochrześcijanie nie potafią pojąć zasadniczej różnicy między judaizmem a chrześcijaństwem. Judaizm to system objawionego prawa bez pojęcia moralności i brakiem filozofii religii. Chrześcijaństwo, w sensie kościoła powszechnego, czyli katolickiego jest wiarą uniwersalną, gdzie dary boże dostaje każdy, każdy może być obdarzony łaską wiary.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @telok 18 lutego 2018 11:38
18 lutego 2018 12:22

Nie czytają ewangelii, albo czytają bez zrozumienia  związków logicznych i czasowych.

Jezus Nazarejczyk, gdy w święto Purim (miesiąć przed Paschą 30 roku) rozgonił kramarzy wymieniających pieniądze pielgrzymom, tj. monety na których były wizerunki cezara lub pogańskich bożków, które  nie mogły być złożone jako "czysta" ofiara,  i musiały zostać wymienione na  tetradrachmy "świątynne" (sykle - srebrniki o niezaniżonej  gramaturze, tj, 16,94 grama), które bito w fenickim Tyrze specjalnie na potrzeby Świątyni w Jerozolimie (wymieniane w relacji 2:1). Wykopane prez archeologów zwyczajne sykle, które nie posiadały żadnych oznaczeń, mają  wagę w granicach 11-12 gram), powiedział:

"Czyż nie jest napisane: Mój dom ma być domem modlitwy dla wszystkich naródów, ale wy uczyniliście z niego jaskinię zbójców"  Mk 11,  15-18.
Przecież dlatego Świątynia (judaizm) musiała zostać zniszczona.

"Nie zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie był zwalony"  Dz. Ap.  1, 8

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

telok @telok
18 lutego 2018 12:32

"które bito w fenickim Tyrze specjalnie na potrzeby Świątyni w Jerozolimie"

To jest ciekawe, że koszerną monetę na potrzeby świątyni bili goje. Pewnie kapłani znali swoich i wiedzieli, że zaraz zaczną oszukiwać na wadze monety i woleli Fenicjan do tej roboty nając.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @telok 18 lutego 2018 12:32
18 lutego 2018 14:31

Nie, w Judei mieli zakaz (rzymski) bicia własnej monety.

zaloguj się by móc komentować

telok @stanislaw-orda 18 lutego 2018 14:31
18 lutego 2018 19:24

OK, a co było przed panowaniem Rzymu?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @telok 18 lutego 2018 19:24
18 lutego 2018 19:29

W Judei panowała dynastia hasmonejska, do Heroda Wielkiego czyli 40 roku ante Christum natum, która biła własne monety. Herod Wielki , jaklo król Judei take je bił. Dopiero w 6 roku nowej ery Judea stałą się częścią (prowincją) Imperium Romanum.

zaloguj się by móc komentować

telok @stanislaw-orda 18 lutego 2018 19:29
19 lutego 2018 17:16

Tośmy sobie sprawy związane z PIT doprecyzowali ;)

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować