-

telok : Wy tam telok nie kombinujcie i filozofa żałosnego z siebie nie róbcie

Dla Szanownej Pani Maryli o uczelniach, z ukłonami.

Pani Maryla Szanowna była łaskawa w komentarzy pod notką Gospodarza zamieścić taki komentarz:

Anglia ma oxbridge, Francja tę Eccol cośtam... Mają od pokoleń szkoły elit. Chodzili do nich dziadkowie ojcowie i aktualni politycy. Z dowolnej opcji politycznej. Stojąc partyjnie po przeciwnych stronach (?) .... mają wspólną szkołę... kolor krawata studenckiej korporacji...itd...

Czy my, poza moskiewską szkołą dla dyplomatów ... mieliśmy coś takiego? No a ci z szkoły moskiewskiej....jakoś nam się nie podobają... nieprawdaz??:))[…]”

Czemu Anglicy, Francuzi, czy Amerykanie mają takie słynne uczelnie? No nie z tego powodu, że one są takie dobre, bo nie ma sensownego narzędzia do pomiaru, jakości uczelni. Te uczelnie są, dlatego postrzegane, jako dobre, bo to są uczelnie mocarstw, byłych – aktualnych, ale mocarstw.

Ja tu może sięgnę głęboko i przywołam przykład Bolonii i Padwy, czyli miast, które miały i mają uniwersytety i to kiedyś był crème de la crème klasy uniwersyteckiej i gdzie te uczelnie są dzisiaj?

Zresztą przykład École nationale d'administration (ENA) to jest piękność lokalna i podoba się zasadniczo tylko Francuzom. System istniejący we Francji jest systemem wyjątkowo zwyrodniałym. Tam w polityce, biznesie i praktycznie wszędzie są zamknięte szajki o lojalności iście mafijnej.

Ostatnią rzeczą, jakiej nam w Polsce brakuje, to akurat nie elitarne uczelnie, bo może nie uczelni, ale kierunków elitarnych na nich mamy aż nadto.

My mamy inny problem. Tym problemem jest traktowanie służby publicznej, działalności naukowej czy czego tam jeszcze, jako pierwszego kroku do prawdziwej kariery. Sądzę, że większość obywateli, którzy startują do polityki, widzi jako jej zwieńczenie mandat europosła, komisarza unijnego, czy też pracownika niemieckiej uczelni (no przynajmniej stypendysty bogatej niemieckiej fundacji).

Przy takim podejściu, nawet najlepsza i elitarna uczelnia nic nie pomoże. Znaczy może pomóc w szybszym przejściu z użerania się z lokalsami do jedzenia muli w Brukseli i picia wina w Prowansji, że o mieszkaniu w Barcelonie nie wspomnę.

Czy da się coś z tym zrobić to ja nie wiem? Ostatnią rzeczą, która tu może pomóc to elitarna uczelnia.



tagi: elity 

telok
19 lutego 2018 18:31
19     842    3 zaloguj sie by polubić
komentarze:
Maryla-Sztajer @telok
19 lutego 2018 18:41

No więc tak: ten mój komentarz był konkretną odpowiedzią na inny koment. A wczesniej w tej samej dyskusji tez coś istotnego napisałam.

To bez znaczenia w sumie..... 

.

Serdeczności:)

.

 

zaloguj się by móc komentować

telok @Maryla-Sztajer 19 lutego 2018 18:41
19 lutego 2018 18:45

"A wczesniej w tej samej dyskusji tez coś istotnego napisałam."

Pani notki i komentarze są zawsze istotne:)

zaloguj się by móc komentować

chlor @telok
19 lutego 2018 18:55

No faktycznie. Uznane wszędzie za prestiżowe mogą być tylko uczelnie mocarstw. Czyli na świecie są tylko dwa prawdziwe mocarstwa: Brytania , i USA. Chiny, Niemcy, Rosja czy Francja zaledwie aspirują lub symulują mocarstwowośc.

zaloguj się by móc komentować

telok @chlor 19 lutego 2018 18:55
19 lutego 2018 19:04

Za lat kilkanaście to pewnie Chiny będą się chwalić najlepszymi uczelniami.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @telok 19 lutego 2018 18:45
19 lutego 2018 19:15

:))) Powiem nawet - te najistotniejsze maja najmniejszą liczbę czytelników. Te drobniejsze - za to ....dużo :)))). Być może dziś wrzucę jeszcze część 3 i ostatnią aktualnego cyklu....I tyle

.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @telok 19 lutego 2018 19:04
19 lutego 2018 19:40

No ale nie będą to uczelnie prestiżowe, a zaledwie najlepsze. Najlepsze uczelnie to może mieć każdy, wystarczy obsypać je pieniędzmi.

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @telok
19 lutego 2018 21:47

Dobre uczelnie mają dobre pieniądze.

zaloguj się by móc komentować

22marek @adamo21 19 lutego 2018 21:47
19 lutego 2018 23:31

Prawda. Taki Harvard ma przychody trzynaście razy wyższe, niż wydatki budżetu na szkolnictwo wyższe w Polsce.

zaloguj się by móc komentować

telok @chlor 19 lutego 2018 19:40
20 lutego 2018 18:59

Jak widzę, to Pan lubi się skupić w czytanej notce na pewnym jej fragmencie i pominąć konkluzję.

Dla ułatwienia tę konkluzję Panu zacytuję:

"[...] My mamy inny problem. Tym problemem jest traktowanie służby publicznej, działalności naukowej czy czego tam jeszcze, jako pierwszego kroku do prawdziwej kariery. Sądzę, że większość obywateli, którzy startują do polityki, widzi jako jej zwieńczenie mandat europosła, komisarza unijnego, czy też pracownika niemieckiej uczelni (no przynajmniej stypendysty bogatej niemieckiej fundacji).

Przy takim podejściu, nawet najlepsza i elitarna uczelnia nic nie pomoże. Znaczy może pomóc w szybszym przejściu z użerania się z lokalsami do jedzenia muli w Brukseli i picia wina w Prowansji, że o mieszkaniu w Barcelonie nie wspomnę.  [...]"

Oczywiście nikt nie ma obowiązku czytania całej notki i pochylenia się nad jej konkluzją.

zaloguj się by móc komentować

telok @adamo21 19 lutego 2018 21:47
20 lutego 2018 19:00

Uwaga jak do Kolegi Chlora.

zaloguj się by móc komentować

telok @22marek 19 lutego 2018 23:31
20 lutego 2018 19:00

Uwaga jak do Kolegi Chlora.

zaloguj się by móc komentować

telok @Maryla-Sztajer 19 lutego 2018 19:15
20 lutego 2018 19:09

"Powiem nawet - te najistotniejsze maja najmniejszą liczbę czytelników. "

To już jest problem autora. Jeśli coś, co jest zdaniem autora bardzo istotne, nie trafia do czytelników, to zasadniczo są tego dwa wytłumaczenia, no może trzy:

1. autor napisał coś ważnego, ale głupi czytelnicy tego nie docenili,

2. autor napisał coś ważnego, ale forma jaką nadał swojej myśli jest nieczytelna dla potencjalnego odbiorcy,

3. autor nie napisał niczego ciekawego i tego zauważyć nie potrafi.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @adamo21 19 lutego 2018 21:47
20 lutego 2018 20:32

tylko jedno pytanie: a czego na tych uczelniach uczą i czy w RP potrafią uczyć tego samego? bynajmniej ilość pieniedzy nie gwarantuje jakości ani zdolności do sprawowania władzy, WUMLe miały kupę szmalu i co po nich zostało?

zaloguj się by móc komentować

chlor @telok 20 lutego 2018 18:59
20 lutego 2018 21:45

Nie znam się na uczelniach od gotowania na gazie i genderyzmu. Na Politechnikach wszystko zależy od pieniędzy. Jak są miliony na aparaturę, to wszystko robi się samo, i uczelnia staje się "dobra". Znaczy się, być może jest bezużyteczna dla kraju, ale punkty, publikacje, konferencje, czyli sukcesy - ma. Nie ma czegoś takiego jak Politechnika już uważana za dobrą, ale jeszcze bez laboratoriów i pieniędzy.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @telok
21 lutego 2018 10:36

Oczywiście, chodzi o to że to są uczelnie mocarstw. Dlatego.

Bardzo dobrze.

:).

 

zaloguj się by móc komentować

telok @chlor 20 lutego 2018 21:45
21 lutego 2018 18:41

Z przykrością muszę stwierdzić, że my się dalej nie rozumiemy. Jeśli nawet jakieś biedne i aspirujące państwo ogromnym wysiłkiem zbuduje jakiś wydział na ekstra poziomie, to po pierwszych osiągnięciach zostaną na pniu kupieni przez mocarstwa wykładowcy co lepsi i absolwenci hurtem.

Może jakimś przykładem być Politechnika Warszawska i jej wydział informatyki. Dzięki jednemu człowiekowi, co to ma hopla, ta uczelnia co roku wystawia drużynę w mistrzostwach programowania i te mistrzostwa w cuglach wygrywa. Co z tego wynika? No ci młodzi mistrzowie są kupowani przez potentatów z USA.

zaloguj się by móc komentować

telok @Maryla-Sztajer 21 lutego 2018 10:36
21 lutego 2018 18:43

No, ale co "Bardzo dobrze", dla mocarstw niewątpliwie, ale dla takiego średniego państwa jak Polska też dobrze?

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @telok 21 lutego 2018 18:43
21 lutego 2018 19:32

Bardzo dobrze = trafnie wskazał Pan sedno sprawy.

.

Idzie mróz, proponuję ogień w kominku i dobrą herbatę:).

Dobrego wieczoru:)

.

 

zaloguj się by móc komentować

telok @Maryla-Sztajer 21 lutego 2018 19:32
21 lutego 2018 19:34

No ja mam kaloryfery ustawione optymalnie, jako energetyk, więc zima mi nie straszna:)

Dobrego wieczoru:)

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować